E-umění
E-umění
E-umění
Login:
Heslo:
  Pamatovat heslo
 
   
REGISTRACE  | NOVINKY | UŽIVATELÉ | REDAKCE | PARTNEŘI
« Další

Filmový rukopis Davida Finchera

Filmový rukopis Davida Finchera


Filmový rukopis Davida Finchera

Režisér David Fincher je prozatím autor sedmi celovečerních filmů. Samozřejmostí je, že má průpravu v oblasti videoklipů a reklam u prestižních zadavatelů, ale pro toto povídání bude důležitá jeho filmová tvorba. Ačkoliv se nejedná o žádného klasického režiséra velkého formátu, ale o režiséra střední generace, který má větší část tvorby asi ještě před sebou, vytvořil již tolik filmů, abychom si o něm mohli utvořit dostatečné mínění a zhodnotit v čem je jeho tvorba významná a originální.
Jedno z kritérií hodnocení díla nějakého autora je vždy částečná znalost jeho života a prostředí. David Fincher se narodil v roce 1963 a prakticky celý život strávil v Californii. Sousedství s Georgem Lucasem mu zajistilo práci ve firmě IL&M, kde byl zaměstnán jako jeden z tvůrců trikových sekvencí pro první dva sequely Hvězdných válek. Fincher tak mohl sbírat první zkušenosti a kontakty. V průběhu dalších let začal natáčet videoklipy a reklamy, načež společně s Dominicem Senou založili společnost Propaganda Films, která se specializuje především na tvorbu pro televizi a výrobu videoklipů a reklam.
Jeho celovečerní debut vznikl v roce 1992.
Sedm celovečerních filmů určuje zatím jeho režisérské kvality. Jsou to Vetřelec 3–Alien 3 (1992), Sedm-Seven (1995), Hra–The Game (1997), Klub rváčů-Fight Club (1999), Úkryt–Panic Room(2002), Zodiac (2007) a Podivuhodný příběh Benjamina Buttona - The Curious Case of Benjamin Button (2008). Jedná se o filmy, které jsou velice známé a okolo každého z nich se vedly diskuse a doprovázely je skandály. Než začneme hledat společné znaky těchto děl, především po formální stránce, dovolte mi, abych ve stručnosti připomenul jednotlivé filmy.

Vetřelec 3
studio: Fox, scénář: David Giler, Walter Hill, Larry Ferguson podle námětu Vincenta Warda, kamera: Alex Thomson, hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul Mc Gann
Děj: Ripleyová ztroskotá na planetě, která je trestaneckou kolonií. Přiváží však s sebou nepřátelský organismus, který má v člověku svého hostitele. Musí začít věřit lidem, kteří byli odstraněni ze společnosti a přitom zlikvidovat vetřelce, kterého chtějí vojáci získat jako zbraň.

Sedm
studio: New Line Cinema, scénář: Andrew Kevin Walker, kamera: Darius Khondji, hudba: Howard Shore, hrají: Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Palthrow, Kevin Spacey
Děj: Detektivové Mills a Sommerset vyšetřují případ náboženského vraha, který zabíjí, aby trestal lidstvo za porušování sedmi smrtelných hříchů. Vždy si vybere oběť a na ní demonstrativně ukáže její smrtelný hřích. Sommerset má navíc sedm dní do důchodu a rozhodně nechce odejít do penze s nevyřešeným případem.

Hra
studio: Polygram, scénář: John D. Brancato, Michael Ferris, Andrew Kevin Walker, kamera: Harris Savides, hudba: Howard Shore, hrají: Michael Douglas, Deborah Unger, Sean Penn, Armin Mueller Stahl
Děj: Nicholas Van Orton je multimilionář, který dostane ke svým narozeninám hru od svého bratra. Ačkoliv nezná její pravidla, stává se jejím aktérem a do konce filmu neví, jest-li je to všechno spiknutí a nebo prostě jenom hra.

Klub rváčů

studio: Fox, scénář: Jim Uhls podle knihy Chucka Palahniuka, kamera: Jeff Cronenweth, hudba: The Dust Brothers, hrají: Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter, Meat Loaf Aday, Jared Leto
Jack trpí nespavostí a proto chodí na terapie nemocných lidí. Tam se seznámí s Marlou Singerovou, která je také simulantem na terapiích. Do party ještě přibude Tyler, který má sklony k anarchismu a terorismu. Východiskem se tak stává Klub rváčů, kde ze sebe mladí úspěšní muži dělají gladiátory.

Úkryt
studio: Columbia(SONY), scénář: David Koepp, kamera: Conrad W. Hall, Darius Khondji, hudba: Howard Shore, hrají: Jodie Foster, Kristen Stewart, Forest Whitaker, Jared Leto, Dwight Yoakam

Meg Altmanová se rozvádí se svým bohatým mužem a s dcerou Sarou se stěhují do nového domu. Uvnitř domu je však zvláštní místnost, tzv.,, panic room", kterou vybudoval předchozí majitel. Místnost je nedobytná, pancéřovaná, napojená na telefon a je z ní přes kamery vidět do celého domu. Večer však přichází do domu zloději, kteří Meg vyděsí a ta se do místnosti se svojí dcerou schová. Problém nastává ve chvíli, kdy lupiči sdělí, že to o co jim jde, je v té místnosti, kam se obě vyděšené ženy schovaly.

Zodiac
Studio: PARAMOUNT, režie: David Fincher, scénář: James Vanderbilt podle knihy Roberta Graysmithe, kamera: Haras Savides, hrají: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Robert Downey Jr., Anthony Edwards, Brian Cox, John Carrol Lynch

Vrah přezdívající se Zodiac vraždí náhodné oběti a dožaduje se výkupného. Jde mu především o publicitu a ve svých činech projevuje nebývalou chladnokrevnost. Kromě policie se mu po stopách vydává i trojice nesourodých novinářů.

Podivuhodný příběh Benjamina Buttona
Studio: PARAMOUNT, režie: David Fincher, scénář: Eric Roth podle novely Francise Scotta Fitzgeralda, kamera: Claudio Miranda, hrají: Brad Pitt, Cate Blanchette, Tilda Swinton, Jason Flemyng, Elias Koteas

Neskutečně ošklivé nalezené dítě je brzy osvojeno laskavou černou pečovatelkou v domově důchodců, která sama nemůže mít potomky. Lékařův nález je nekompromisní. Malý chlapec má neduhy starého muže a brzy zemře. Jenže s přibývajícími lety se ukáže jeho omyl. Chlapec se narodil starý, ale mládne.


David Fincher patří mezi režiséry, kteří si dávají pozor na formální vytříbenost příběhu. V jeho dílech je patrná škola videoklipu a reklamy, ale je pravdou, že přinesl do současné kinematografie zcela nové nápady.

Nejméně prostoru budeme věnovat jeho debutu. Je to zcela pochopitelné, protože právě díky vysokému rozpočtu byl donucen k celé řadě kompromisů, nehledě na to, že scénář byl neustále přepisován. Z jeho uměleckého vkladu jsou nejzajímavější záběry pronásledování trestanců vetřelcem v labyrintu chodeb, kdy kamera opisuje dráhu lezoucího organismu. Fincher v prvním filmu, ještě nedokáže udržet celistvost filmu, ale je opravdu těžké říci do jaké míry to byla jeho vina a do jaké míry to byla chyba filmového establishmentu.

Každopádně zabití hlavní hrdinky na konci filmu, vidím, jako jednu z největších Fincherových zásluh a pořádnou pomstu producentům.

Do druhého filmu se pouští záhy a je jím film Sedm. Film, kde začal notně tlačit na pilu a divákům nachystal hodně hutnou podívanou plnou deprese, špíny velkoměsta a atmosféry. Atmosféra je Fincherovou předností. Film Sedm, ale i ostatní filmy tuto filmařskou nutnost mají a Fincher jí vytváří především deštěm. Ve filmu Sedm prší skoro celý den, rovněž v Klubu rváčů, Úkrytu i Zodiacovi. Déšť totiž psychologicky ladí s ponurými příběhy, které Fincher převádí na plátno. V Sedm má Fincher navíc jistotu v silném scénáři Andrew Kevina Walkera, kterého považuji za mistra svého řemesla a pochopitelně v indickém kameramanovi Dariusi Khondjimu. Většina filmu se navíc odehrává ve tmě, což je dalším znakem Fincherových filmů.

Fincher v příběhu používá k odhalování většiny interiérů ruční svítilnu, která tak divákovi umožňuje vidět pouze to, co detektivové.

Film Hra s Michaelem Douglasem převádí na plátno zajímavý příběh, kdy se z úspěšného bohatého muže postupně stává troska. Douglasova proměna je díky hereckým schopnostem snadno uvěřitelná, neboť v něm už divák tuší úspěšného a bohatého muže. Zajímavá fáze filmu jsou flashbacky v klíčových scénách, které jsou kolem narozenin. Otec Nicholase Van Ortona totiž v den svých osmačtyřicátých narozenin spáchal sebevraždu skokem ze střechy. Tato skutečnost však ve filmu netvoří pouhou kulisu, ale dramatické finále, které David Fincher pojal jako happy end. Nutno však podotknou, že happy end v podaní Davida Finchera vypadá trochu jinak než v klasických filmech. Především proto, že diváka nenechá vydechnout a ze svého temného příběhu najednou nepřehodí výhybku na romantickou kolej. Fincher zde uplatňuje rovněž svou temnou barevnost, přičemž film Hra je laděn do hnědé barvy.

Klub rváčů je výkřik úspěšných mladých mužů (yuppie). Jedná se o adaptaci úspěšného bestselleru a na filmu je vidět, jak je to pro Finchera osobní téma. On sám se stal úspěšným mužem velice brzy a neskrývá své deprese a traumata ani před novináři, natož pak před diváky. Skvělá scéna je, kdy hlavní hrdina v podání Edwarda Nortona prochází bytem a na nábytku se objevují cedulky s cenou. Vystihuje přesně atmosféru doby. Film se však nedrží svého žánrového tvaru a to je jeho velkou slabinou. Chvíli máte pocit, že sledujete kultovní komedii a pak zjistíte, že sledujete poselství, které úplně přesně neví, co chce říct. Fincher pak díky násilí musel čelit kritice, že propaguje fašismus, neboť přesně vystihl davovou psychózu.

V Úkrytu se Fincher drží pevně žánru, jsou v něm vidět přesné herecké výkony a po filmové stránce se mu dá jen stěží něco vytknout. Přesná je střihová skladba, která dávkuje napětí, kamera je v neustálém pohybu a je tam spousta zajímavých triků, vizuálně zajímavá je scéna s klíčem v zámku. Kamera podpořena hudbou Howarda Shorea prochází skrz zámek až ke klíči vloupávajícího se zloděje.

Zodiac koresponduje s jeho předchozím filmem Sedm. Liší se však především v tom, že se jedná o skutečný příběh, tudíž Fincher rozehrává zcela jednoznačně dokumentární drama se svou typickou obrazovou ornamentikou. Zoufalost, beznaděj i inscenace některých vražd se vám zaryjí hodně hluboko pod kůži. Film měl velkorysý rozpočet a například po stránce výpravy je vynikající. Nejsilnější scény filmu je vražda u jezera a pátrání v domě domnělého vraha. Zaručuji, že při těchto scénách zažijete velmi fyzický pocit.

Poslední snímek, který se dostal i do Oskarového klání je Podivuhodný příběh Benjamina Buttona. Fincher se spřáhnul s pro něj zcela novými tvůrci. Scenárista Eric Roth dojal diváky po celém světě svou adaptací románu Forrest Gump. Benjamin Button se tak může dokonce jevit jako jeho pokračování. Hlavní hrdina pozoruje dobu ve které žije, z pohledu společenského outsidera. Jenže to, co tenkrát fungovalo především na základě dojemných i zábavných lekcí z americké historie je tentokrát ,,pouze“ lekce o lidském životě. V rukou vizuálního režiséra Davida Finchera, který už od počátku umně pracuje s napětím se však film mění v krásný lidský příběh s osudovými zvraty. U Finchera je znát i ,,dospělý“ filmový přístup. Díky vysokému rozpočtu netlačí tolik na pilu, ale i přesto do velkofilmu dostane i řadu velmi ostrých scén. Film je však především neuvěřitelnou ukázkou schopnosti filmových trikařů a zároveň velký pomník Fischerovy práce, který s takovou výzvou dokázal pracovat.

Na závěr bych chtěl říci, že Fincher patří mezi nejtalentovanější filmaře své generace a pro současnou kinematografii znamená především precizní zvládnutí formy filmového příběhu. Ve chvíli, kdy však má v ruce kvalitní scénář představuje filmaře, který dokáže oslovit nejen početnou diváckou obec, ale i kritiku. A to není vůbec málo.

Předchozí »
BLOG - kategorie: Kultura  Film  Dějiny umění   Hodnocení: 0.00

ondra slanina Autor: ondra slanina
Vloženo: 28.11.2009 18:26
Shlédnuto: 2758x

Zobrazit všechny blogy autora

 

Hodnotit a vkládat komentář mohou jen registrovaní uživatelé
Hodnocení a komentáře

 

Webster

Webster | 28.06.2011 00:19

Zodiac výborný. Vyčtené dvě scény vražda u jezera a pátrání v domě domnělého vraha jsou správné. Ještě bych si dovolil poukázat na další dvě scény, které se mi nesmazatelně zaryly do paměti, jsou výslech podezřelého v místě kde pracuje a pak scéna kde Zodiac ženě s dítětem řekne ,,než tě zabiju, to tvoje dítě vyhodim z okna"...Ostaní filmy jsem viděl až na Úkryt a těžko říct něco špatného. Sedm beru hned po Zodiac jako jeden z nejlepších thrillerů.

 

zako

zako | 02.12.2009 00:32

Jediný film ke kterému jsem se zatím nedostal je Zodiac a tak se na něj hned zítra vrhnu. Tedy díky tvé práci zde...

     

 

 

Eumeni  
HOME | FOTOGRAFIE | VÝTVARNÉ UMĚNÍ | BLOG | KULTURNÍ PROGRAM | REGISTRACE | UŽIVATELÉ | REDAKCE | PARTNEŘI created by WEB-STUDIO
   
www.europeanarts.cz
Home Fotografie Výtvarné umění Blogy Kulturní program